هویت استعاری الهیات از دیدگاه ونسان برومر
نویسندگان
چکیده مقاله:
ونسان برومر معتقد است سخنگفتن از امر الوهی تنها در قالب بهرهگیری از تماثیل، استعارات و الگوهای ذهنی صورت میپذیرد. هرکدام از این استعارات، زوایایی از امرِ بیصورتِ الوهی را منعکس میکنند و باید در کنار هم و در پرتو یکدیگر تفسیر و تعبیر شوند. هریک از این استعارات، دامنهای از استلزامات معنایی دارند که بهرغم بازتاباندن جلوههایی از حقیقت امر الوهی، پوشانندهی سایر وجوه این حقیقت هستند. کارویژهی اصلیِ دینشناسی و الهیاتِ نظاممند، برجستهسازیِ یکی از این استعارات بهمثابهی کلان-الگوی الهیاتی و بازتفسیر دیگر استعارات در ذیل آن است. برومر برای یافتن آن کلان-الگو، ملاکهای چهارگانهای معرفی میکند که عبارتاند از: «سازگاری با سنت»، «انسجام فراگیر»، «کفایت برای اقتضائات عصر» و «اعتبار برای شخص». الهیدان بعد از کشف کلان-الگوی مزبور، آن را محور نظریهپردازی و تصویرسازی دربارهی خداوند قرارمیدهد. بهباور برومر، استفاده از کلان-الگوی «خدای شخصوار» نسبت به سایر الگوهای ذهنی، سازگاری بیشتری با متن مقدس دارد.
منابع مشابه
الهیات سلبی از دیدگاه پروکلس
الهیات سلبی یکی از رویکردهای الهیاتی در دوران معاصر است که اصطلاحا به آن دسته از مکاتب الهیاتی اطلاق می شود که در تبیین معرفت نسبت به خدا، گزارههای سلبی را اصل قرار میدهند. در میان یونانیان، نوافلاطونیان به تفصیل به این بحث پرداختهاند. پروکلس یکی از نوافلاطونیانی است که در قرن پنجم پس از میلاد می زیسته و سالها ریاست آکادمی اتن را بر عهده داشته است. وی مهمترین فرد نوافلاطونی پس از فلوطین است...
متن کاملتبیین ماهیت دعا از دیدگاه وینسنت برومر
دعا بیان صریح و روشن آن چیزی است که در سراسر زندگی مومن تلویحا به چشم می خورد. مومنان در دعا در واقع در پی ایجاد، احیاء و اعتراف به مصاحبتشان با خداوند هستند. دعا و زندگی در مصاحبت با خدا بدون یکدیگر غیرممکن است. محال است زندگی را در مصاحبت با خدا سپری کنیم بدون اینکه این مصاحبت ایجاد و پی درپی بازسازی نشده باشد. این کاری است که موقع دعا انجام می دهیم.
15 صفحه اولالهیات سلبی از دیدگاه پروکلس
الهیات سلبی یکی از رویکردهای الهیاتی در دوران معاصر است که اصطلاحا به آن دسته از مکاتب الهیاتی اطلاق می شود که در تبیین معرفت نسبت به خدا، گزاره های سلبی را اصل قرار می دهند. در میان یونانیان، نوافلاطونیان به تفصیل به این بحث پرداخته اند. پروکلس یکی از نوافلاطونیانی است که در قرن پنجم پس از میلاد می زیسته و سالها ریاست آکادمی اتن را بر عهده داشته است. وی مهمترین فرد نوافلاطونی پس از فلوطین است....
متن کاملالهیات هنری یا الهیات هنر؟ (تحلیل انتقادی دیدگاه جورج پاتیسون)
در این مقاله با روش تحلیلی - انتقادی به بررسی دیدگاه جورج پاتیسون در باب رابطۀ دین و هنر میپردازیم. پاتیسون تأملات خود را در مسیر آنچه مندرج میکند که خود الهیات هنر نامیده است. او به این نتیجه رسیده که هنر نه ابراز زیردست الهیات، بلکه نوعی نگرش زیباییشناختی به جهان هستی است، نگرشی که ضمن پاسداشت گوهر زندگی، به رهاوردی معنوی منتهی خواهد شد. او نگاه مطلوب خود را بیش از کلیسا و الهیات رسمی مسیح...
متن کاملالهیات اگزیستانسیالیستی از دیدگاه جان مک کواری
جان مک کواری، فیلسوف انگلیسی معتقد است که میان فلسفه اگزیستانسیالیسم و الهیات مسیحی، قرابت وجود دارد. او از مسیحیت ، رودلف بولتمن و از اگزیستانسیالیسم، مارتین هایدگر راانتخاب نمود و به مقایسه آراء آنها پرداخت . بحث انسان دراگزیستانسیالیسم بافهم وجود انسان در تفکر کاتبان عهد جدید خویشاوندی دارد. تفسیر بولتمن از وجود انسان برمبنای الهیات پولس رسول دارای دو بخش است : یکی زندگی انسان بدون مسیح و دی...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 18 شماره 67
صفحات 71- 92
تاریخ انتشار 2018-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023